Uloga umora u saobraćajnim nezgodama

Uloga umora ne sme se potcenjivati u nastajanju saobraćajnih nezgoda, ali iako je očigledno da umor ima ulogu u nastanku saobraćajnih nezgoda, teško je proceniti u kojoj meri je to slučaj.

Za razliku od, na primer, alkohola, količinu umora je teško utvrditi na objektivan način.

Nezgode u kojima umor igra ulogu nisu samo pitanje vožnje koja predugo traje, već se umor javlja i u situacijama nedovoljne količine sna, povećanog stresa, ili doba dana.

Na osnovu podataka dobijenih u istraživanjima gde su se podaci dobijali na osnovu različitih upitnika i anketa, zaključak je da je u 5% do 10% nezgoda umor imao ulogu, dok istraživanja dubinskih analiza nezgoda pokazuju da umor ima ulogu u 10% do 25% nezgoda.

Možemo reći da se, prema konzervativnim procenama, o umoru vozača može govoriti u 10% do 15% slučajeva saobraćajnih nezgoda s teškim posledicama.

Ko su rizične grupe?

Većina nezgoda u kojima umor ima ulogu, dešava se na auto-putevima, kasno noću i rano ujutru, nakon dugog vremena provedenog u vožnji.

Posledice ovih nezgoda su teške jer vozači često uopšte i ne koče, ili počinju kasno s kočenjem.

Može se izdvojiti nekoliko grupa koje su relativno često učesnici ovakvih nezgoda:

  • osobe mlađe od 25 godina,
  • osobe s poremećajima sna,
  • osobe koje noću voze,
  • osobe koje voze na velike daljine,
  • profesionalni vozači,
  • osobe koje rade po smenama.

Koliko je umor opasan u vožnji, pogledajte u ovom videu:

Povezane teme:

Umor - Definicija i faktori nastanka
Uticaj umora na ponašanje vozača


Literatura: Priručnik za licenciranje kadrova u procesu osposobljavanja kandidata za vozače, Agencija za bezbednost saobraćaja (2012, 2013.)